2008-09-19

Rutiner, amningsavvänjning och att falla.

Ett inlägg av mamma nu igen.

Så var det dags igen då... Dåligt med nya bilder, när man blogar så här ofta... =)
Jag och R är hemma själva på dagarna nu när farsan hjälper grannen på firman. Vi har fått in riktigt bra rutiner.

06:00 R vaknar. Välling.
09:00-10:00 R stiger upp. Jag är uppe innan för att hinna dricka kaffe och plocka undan lite.
10:00-11:00 R kollar på när jag viker tvätt eller nåt annat skoj. Eller så myser vi bara om vi känner för det.
11:00 Välling.
12:00 Promenad med vagnen. R somnar oftast.
13:00 R vaknar efter vilan. (Om han har sovit.)
14:00-15:00 Puré. Än så länge står potatis och ärtor/morötter på menyn. Han har inte hunnit testa så mycket än. Någon fruktpuré till efterrätt.
16:00 Promenad. Hälsa på i stallet, ge äpplen till fåren. (Om jag ska rida får D ta den här promenaden när han kommit hem.)
18:00 Gröt. Fruktpuré.
19:15 Bad.
19:50 Välling.
20:00 R lägger sig. Somnar förhoppningsvis...
01:00-02:00 R vaknar för en slurk nattvälling. Vi försöker lura honom med vatten ibland, men det går han inte på...

Där har ni våra ungefärliga rutiner som de ser ut nu.
Var det någon som la märke till att det inte står nån amning på schemat alls? Så har det blivit. Jag hade ju tänkt dra ner
på amningen och räknade med att det skulle ta ett par månader, men i morse när jag vaknade slog det mig att jag inte ammat på ett par dagar, nästan utan att ens tänka på det. R verkar inte ha saknat det, han heller.
Jaha, så var det med det, liksom. Vi får väl se om det blir några återfall de närmaste dagarna, eller om jag har ammat Robin för sista gången.
Det känns lite konstigt.
Tänk att jag kommer att sakna någonting som mest har inneburit problem. Första månaderna när jag bara grät och pumpade ur, Robin tappade vikt, vi gav flaska för att över huvud taget få i honom någonting, jag som grät, blev förbannad, nervositeten inför varje vägning...
Sen, när amningen väl funkade fick jag mjölkstockning. Åh, denna smärta! På´t igen bara...

Men visst har det varit praktiskt att alltid ha rätt tempererad mat med sig. Jag har ammat på alla möjliga ställen. Ha ha! Det knäppaste var när jag var på Apoteket och Robin bara skrek. Då ammade jag medans jag betalade och sedan hela vägen ner i rulltrappan. Jag hoppas att jag varit så diskret som jag inbillat mig att jag varit. D sa att det inte syntes den gången i alla fall...

Vidare till nästa ämne.
Jag har gjort det, det där man absolut inte ska göra. Det står i alla böcker, man hör talas om det överallt när man blir förälder och man tänker:" -Fy fasen, så oansvarigt! Jag skulle minsann aldrig...!" Vad är det då man hör? VÄND INTE RYGGEN TILL ENS FÖR EN SEKUND!!! Men det gjorde jag när R låg i vår säng. Telefonen ringde och jag gick de fyra stegen fram till den. Precis då kom R på att man kan rulla fler än ett varv, och trillade i golvet.
Jag blev hysterisk och mamma fick komma hit och lugna ner mig. Robin blev mest förvånad och grät lite för att hans mamma grät och ojade sig, men det var ingen fara med honom.

Nu har D sänkt ner Robins sängbotten, innan han kommer på att man kan kravla sig ur spjälsängen. Vi ska även ha den stora "Hur barnsäkrar vi vårt hem"-diskussionen, för snart har vår lille parvel lärt sig fler sätt att ta sig fram på än att rulla...

/K

5 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, nu händer det grejer minsann... Du börjar få en stor son låter det som, spännande! Tur att du har mamma nära som kan rycka ut. Kram på er!!

Anonym sa...

Det låter som fina dagar,hoppas ni får fint höstväder.
Det är bra att träna fall tidigt.

Anonym sa...

Ja du Robin nu så är det inte länge kvar tills du börjar krypa du hasar dig redan och gömmer dig för mamma jätte kram från din Mormor

Anonym sa...

Hej Robin Jätte Grattis på din 7 månaders dag 23 september önskar SIPPA kram

Anonym sa...

Måste va helt galet att allting bara förändras hela tiden. Men så är det väl när man har barn. Vi måste ses snart så vi kan öva att gå lite Robin. Åsså vill ja se nåra rejäla rullningar och lite krypande.. haha Puss o kram från faster Sabina!