2008-02-24

Ettdagsdagen

Då har vi firat Ettdagdagen (om det nu finns någon sådan).
Återigen bara hemma på en snabbvist för att utfodra kossor och andra djur.
Var väl lite säkrare förare idag när jag körde hem, men har nog inte riktigt sovit någonting och även denna resa började jag nästan grina, antar att det är bilen som luktar illa eller något...=)

Igår var en rättså jobbigt dag/dygn, dels för förlossningen givetvis men strax efter jag kom tillbaks efter vart hemma igår var även barnläkaren inne och kikade till lilla Robin (Mormor kunde tydligen inte hålla sig så nu vet ni vad krabten ska heta =) och han har brutit högra nyckelbenet och evn något brott på överarmen med. Dels är man ju toknybörjare med att kasta runt på en sån där liten varelse från början och känner sig som Shrek i en porslinsaffär och att inte få hålla/greppa på ena sidan gjorde det ju inte bättre precis.
Så nästan all vaken tid igår ägnade Robin sig åt att utvidga sina lungor och inte bara med att småjollra/skrika utan han vrålar så tomten känner sig blekröd.
Troligtvis så bryr han sig inte så mycket om att nyckelbenet är av (det är tydligen rätt vanligt, kusinbarnet som kom i slutet på förra året gjorde även något likande) och barnläkaren som var inne idag trodde inte det var någon fara med armen heller.
Utan han vrålar bara ordentligt när han vill nåt, idag har vi dock fått igång ammningen lite och jag har även börjat lärt mig lite olika grejor man kan testa med för att få tyst på han (se nedan).
Däremot tycker de att han är snabb med rörelser/ammning och har redan jättefin färg.

Förlossningen gick väl på det stora hela bra men M fick ju Tokont redan vid den första värken och lustgasen hjälpte inte mycket heller, utan det var efter EDAt som det började bli skapligt, sen när krystningen började så ville Robin inte riktigt ut.

M var Jätteduktig och fick ned han långt vid varje försök men Robin bara försvann upp igen, han hade dessutom högerarmen runt halsen så när väl läkaren dragit 4ggr med sugklockan och han väl kom ut så hade han "snittat" upp M en del på vägen ned/ut.
Jag kännde mig rätt onödig under sista fasen iom att jag inte pallar med blod m.m så satt jag och bara tittade åt andra hållet, min uppgift var att trycka ned Ms huvud mot haklen när hon tog i men det var jag grym på! =)

Om vi inte meddelat oss till alla så vill jag bara säga det att vi vill Inte ha några som helst spontanbesök (varken på BB eller hemma) förrns vi skriver det här eller meddelar oss på annat sätt utan vill vill komma till ro lite hemma innan det börjar komma massa fastrar/mostrar som ska nypas i kinder osv =), hoppas ni förstår varför.

Idag tänkte jag inte bjuda på någon ny bild däremot en lite filmsnutt hur jag gör för att få tyst på den lilal trollungen.
Nu måste jag åka tillbaks så jag inte missa första badet. Hörs.

/P

Hoppas de flesta kan se filmen.

5 kommentarer:

Anonym sa...

grattis till sonen!!! :)

Anonym sa...

Då får vi säga GRATTIS till Robin på ETTdagen.
Beda hälsar så mycket.
Hasse o Britten i Järvsand grattar alla TRE.

Anonym sa...

He's the cutest baby! I've played the clip over and over. Thanks for sharing.

Rob sa...

Robin... är det efter Robin Hood eller? Jag tycker han påminner mer om Prins John i filmklippet när han blir av med tummen att suga på. :D

mabel sa...

Men vilken fin bebis! Supergrattis!!!